Ulat Resdung Punca Kelemumur

Kelemumur terjadi apabila kulit kepala yang mati dan kering menggelupas secara berlebihan. Pertumbuhan kulat seperti yis yang berlebihan di kepala juga turut menjadi penyumbang terjadinya kelemumur.



Kelemumur


Antara punca kelemumur ialah :
  • Bersyampu tetapi tidak membilasnya secara sempurna
  • Stress (tekanan)
  • Perubahan hormon
  • Resdung
  • Daya imuniti yang rendah

Resdung punca kelemumur

Rambut menipis



Ulat resdung tidak hanya menghuni liang kulit muka, tetapi ulat resdung turut menghuni liang akar rambut. Inilah penyebab utama masalah keguguran rambut.

Ulat resdung yang menghuni liang akar rambut dikenali sebagai parasit demodex. Kehadiran parasit ini yang menyebabkan kerosakan kulit kepala yang teruk disamping rasa gatal yang keterlaluan.



Demodex menghuni liang rambut


Demodex memiliki mulut seperti jarum tajam yang mana mampu menusuk masuk terus ke akar rambut bagi menyerap nutrisi. Parasit ini juga mampu menghasilkan enzim lipid (minyak) sebagai bahan buangannya. 

Bahan buangan demodex yang ditinggal di atas kulit kepala ini akan berubah menjadi kotoran dan bakteria yang akhirnya mengakibatkan sel rambut serta kulit kepala menjadi rosak dan bermasalah.

Bagi pesakit resdung tentu pernah merasai seakan-akan ada sesuatu yang merangkak di kawasan rambut selain rambut yang semakin menipis, sebenarnya itu adalah petanda wujudnya parasit ini.

Selain daripada masalah resdung, parasit ini juga boleh menjangkiti kulit kepala individu yang tidak mementingkan kebersihan rambut, parasit memang menggemari tempat yang kotor dan gelap untuk dijadikan habitat untuk membiak dan pencarian makanan.

Alternatif Rawatan Resdung

Manfaat Set Resdung Shaklee

Set Resdung Shaklee
Bagi yang berminat untuk mendapat manfaat Set Resdung Shaklee boleh menghubungi saya Lieza 0192432683. Setiap pembelian akan diberikan konsultasi kesihatan dan cara pengambilan vitamin secara percuma.







1 comments:

  1. Assalamua'laikum, saya syafi dari KL.
    saya mempunya masalah di atas, kelemumur!
    Dan saya ada search di google sebab dan kesan serta cara mengatasi. Namun saya jumpa banyak produk...
    Umur saya 24 thn, dan saya nak elakkan pengambilan supplemen seperti kapsul dsb.
    Saya ada beberapa soalan,
    1. apa beza set resdung shaklee dengan produk pencegahan resdung cth; Resde' Sinus Relief atau produk berkaitan?
    2. adakah produk berkenaan, memerlukan pengambilan yg kerap?
    3. seandainya berkesan, adakah perlu stop pengambilannya?

    Terima kasih, saya bertanya ye.
    Semoga urusan anda berjalan dengan lancar,.

    BalasPadam