Home » » Tujuh Punca Kolestrol Tinggi Dalam Badan

Tujuh Punca Kolestrol Tinggi Dalam Badan

1 daripada 3 orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Paras kolesterol darah yang tinggi boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira usia. Ia adalah masalah serius yang boleh meningkatkan risiko penyakit jantung iaitu pembunuh nombor satu di Malaysia.

Lemak dan kolestrol memang diperlukan oleh badan untuk pelbagai fungsi contohnya untuk membina hormon. Tapi amaun yang diperlukan sedikit saja tau.

Endapan kolestrol pada arteri bermula seawal umur 11 tahun lagi. Bayangkan lah betapa lamanya kita dah mula menternak punca endapan yang boleh merosakkan arteri sekaligus sebabkan serangan jantung..




Fakta yang terpaksa kita akui, semakin tinggi paras kolesterol anda, semakin tinggilah risiko yang anda hadapi.

Berikut adalah beberapa punca kolesterol tinggi.

1) DIET ANDA


Sumber Kolestrol 
Makan lemak tepu yang terlalu banyak boleh menyebabkan kolesterol tinggi. Anda akan perolehi lemak ini dalam makanan yang datang dari haiwan. Seperti daging lembu, telur, mentega, dan keju. Makanan dibungkus yang mengandungi minyak kelapa, minyak sawit, atau mentega koko mungkin mempunyai banyak lemak tepu. Anda juga akan mendapati lemak tepu dalam marjerin, lemak sayuran, kentang goreng, burger cheese dan makanan ringan dan lain-lain.

2) BERAT BADAN ANDA



Obesiti 

Berat badan berlebihan boleh meningkatkan trigliserida dan mengurangkan HDL (kolesterol baik).
Si kurus jangan salah anggap, tidak semestinya anda tak berisiko untuk mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi. Berat badan hanya salah satu faktor, faktor lain juga banyak mempengaruhi.

3) KADAR AKTIVITI ANDA
Kekurangan aktiviti fizikal boleh meningkatkan LDL(kolesterol tidak baik) dan mengurangkan HDL(kolesterol baik). Bayangkan, anda bekerja di pejabat hanya duduk didepan komputer, balik rumah terus sambung depan TV, tanpa melakukan sebarang aktiviti yang memerlukan banyak pergerakan. Apa akan jadi pada kesihatan anda? merundum la...  ayat budak-budak sekarang ni. Sila mereput. kui kui kui


4) UMUR ANDA DAN JANTINA
Selepas anda mencapai umur 20, tahap kolesterol anda secara semulajadi mula meningkat. Pada lelaki, kadar kolesterol umumnya mendatar selepas umur 50. Pada wanita, paras kolesterol berada agak rendah sehingga menopaus, selepas itu mereka meningkat kepada kira-kira tahap yang sama seperti lelaki.

5) KESIHATAN ANDA SECARA KESELURUHAN


Pemeriksaan Kesihatan

Jangan skip pemeriksaan kesihatan setiap tahun, dan pastikan anda mendapat penjelasan tentang risiko penyakit jantung. Mempunyai penyakit tertentu, seperti kencing manis atau hipotiroidisme juga boleh menyebabkan kolesterol tinggi.

6) SEJARAH KELUARGA ANDA
Jika ahli-ahli keluarga anda mempunyai kolesterol yang tinggi, anda juga berpotensi untuk mendapatnya.

7) MEROKOK
Semua orang pun tahu, merokok boleh mengurangkan kolesterol baik. Dan ia boleh membunuh anda.


Ada banyak tips bagaimana nak kurangkan kolestrol, tapi saya terus jump kepada cadangan solution menggunakan vitamin Shaklee lah. sesuai diambil oleh golongan yang obes agar mudah mereka bawa badan berjalan kesana sini dan membuat ibadah.

KURANGKAN KOLESTEROL DENGAN SHAKLEE

Dengan menjaga permakanan serta amalkan nutrisi yang lengkap, kolesterol dalam badan dapat dikawal dengan mengambil set kolesterol shaklee. Mengandungi beberapa vitamin yang bagus dan sangat membantu, dari segi jantung dan tekanan darah.

VIVIX - terkenal dengan antioksidan yang tinggi, Antioksidan dalam Vivix membantu dalam perlindungan sel termasuklah sel di sekitar bahagian salur darah. Orang yang alami masalah kolestrol yang tinggi adalah disebabkan oleh plug atau kolestrol berlebihan dalam salur darah. Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan. Kolestrol tidak boleh menempel pada salur darah yang boleh menyebabkan kolesterol berlebihan. Resveraterol terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat di saluran darah.

PHYTOCOL-ST - Fisoterol secara strukturnya adalah sama dengan kolestrol dan bersaing dengan kolestrol untuk penyerapan di dalam usus justeru meninggalkan kolestrol. Ini bermaksud, lebih banyak fisoterol yang dimiliki tubuh anda, lebih kurang kolestrol yang diserap didalam badan! Anda juga berpeluang menurunkan paras kolestrol LDL anda dengan pengambilan fisoterol.

OMEGA GUARD - Omega Guard adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3. Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL..Ia berfungsi untuk membawa kolesterol keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran. Dengan kehadiran HDL ia dapat merendahkan paras LDL, maka plak pada dinding arteri dapat dicairkan lantas dapat melancarkan aliran darah.

TESTIMONI PENGGUNA SET KOLESTROL SHAKLEE

Paras Kolestrol Turun Lepas Cuba Sebotol Vivix





Bagaimana ingin mendapatkan Set Kolestrol Shaklee?

Cara 1 👉🏻 Anda boleh terus klik ke Set Kolestrol Shaklee ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan khidmat  Citylink atau Gdex ke alamat yang anda berikan. Penghantaran mengambil masa 2 - 4 hari.

Cara 2 👉🏻 Hubungi saya Liza 0192432683 untuk mendapatkan konsultasi set kesihatan mana yang paling tepat untuk anda berserta konsultasi cara pengambilan yang betul dan tips-tips kesihatan lain apabila membuat pembelian dengan saya.

FB : Lieza Zaleeya
IG : @butiksihatbalakong
Page : Cakna Badan Kita
HP : 0192432683


1 comments:

  1. Huhu.. Bahaya bila kolestrol dalam badan ni tinggi sangat. Tak baik utk kesihatan.

    BalasPadam