Home » » Pemuda 28 Tahun, Paru-Paru Bocor Angkara Rokok

Pemuda 28 Tahun, Paru-Paru Bocor Angkara Rokok

Assalamualaikum...

Entry ni memang ditujukan khusus untuk mereka yang mahu menyelamatkan orang kesayangan mereka iaitu "perokok tegar" daripada terus memusnahkan diri sendiri. Ini rahsia yang bukan lagi rahsia... jeng jeng jeng...

Sebelum kak lza dedahkan rahsianya... baca dulu kisah pemuda 28 tahun yang bocor paru-parunya angkara rokok.


SEMUANYA BERMULA DENGAN SESAK NAFAS

Kuala Lumpur: Paru-parunya bocor dan bahagian yang bocor itu terpaksa dibuang. Memang mengerikan, namun itu yang harus diterima Muhammad Aidelhan Surjonoh, 28, akibatmerokok. Pemuda yang tinggal di Kluang itu berkata, semuanya bermula dengan sesak nafas pada 24 Februari lalu.

“Mula-mula saya sesak nafas. Pergi ke klinik di Kluang, dan doktor kata mungkin gastrik atau otot tegang, tetapi selepas beberapa hari, keadaan saya masih belum pulih.“Kemudian saya ke Hospital Pantai Batu Pahat dan sempat jalani pembedahan untuk keluarkan angin dalam paru-paru, tetapi masih tidak pulih. Apabila buat imbasan CT, doktor dapati paru-paru saya bocor.

“Hospital itu minta saya rujuk ke Hospital Mahkota, Melaka. Di situ, saya jalani pembedahan untuk menampal paru-paru yang bocor. Malangnya kaedah itu tidak berjaya dan doktor sarankan bahagian bocor sebesar lima sentimeter dibuang,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.



Ehsan : Harian Metro

Selepas hampir sebulan menjalani pembedahan terbabit, Aidelhan yang sebelum ini aktif bersukan berkata, dia masih belum pulih sepenuhnya dan tidak boleh menarik nafas dalam.

“Keadaan saya semakin baik, tetapi belum pulih sepenuhnya. Saya belum boleh menarik nafas dalam. Menurut doktor, ia mungkin ambil masa tiga bulan hingga setahun untuk pulih.

“Dulu saya aktif bersukan seperti bermain futsal, takraw atau badminton, tetapi sekarang doktor hanya galakkan saya berjalan,” katanya yang mula merokok sejak berusia 17 tahun.Tambah Aidelhan, dia mula sedar bahawa merokok bukan sekadar membahayakan kesihatan malah ia juga satu pembaziran.

“Sebelum ini saya memang ada niat nak berhenti merokok. Tapi ia sekadar niat, justeru saya anggap apa yang berlaku ada hikmah kerana jika tidak sakit, mungkin saya tak berhenti merokok.

“Sekarang apabila dah tinggalkan rokok, baru saya sedar hampir RM400 saya bazirkan setiap bulan untuk beli rokok. Kalau jumlah itu diberi kepada ibu bapa kan lebih baik,” katanya.

Aidelhan turut dimaklumkan oleh doktor yang merawatnya bahawa paru-parunya boleh hancur sekiranya dia tidak berhenti merokok.

“Sudah sebulan saya berhenti merokok. Saya faham memang susah nak berhenti kerana saya sendiri mengalami pening-pening dan lemah badan pada minggu pertama.

“Masuk minggu kedua dan ketiga, saya mula biasakan diri tanpa rokok. Mula-mula memang susah. Kalau tak boleh berhenti terus, mulakan dengan kurangkan merokok,” katanya

Sumber : Harian Metro

Apa feel anda baca kisah di atas? Tentu semua pun tak sanggup biarkan orang kesayangan menderita. Pemuda tersebut di kira bernasib baik hanya 5 cm paru-parunya di buang, kalau lebih teruk???


Susah Nak Berhenti Merokok? Macam-macam alasan.

Bagi perokok tegar agak sukar untuk mereka membuang jauh tabiat yang bagaikan telah sebati dengan diri mereka sedari remaja.

Tanyalah mana-mana perokok, alasan utama mereka merokok ialah kepuasan. Kak lza sendiri tidak tahu untuk menjelaskan erti kepuasan yang dimaksudkan mereka. Walaupun harga rokok meningkat hampir setiap tahun, mereka masih sanggup menyekat perbelanjaan lain semata-mata untuk membeli rokok.

Begitu hebat pengaruh rokok, biarpun sedar ratusan ringgit dihabiskan setiap bulan bagi memenuhi tabiat yang amat MEMBANTU mereka mendapat pelbagai penyakit berbahaya. Benar, anda sekarang masih gagah dan sihat dalam mencari rezeki dan masih mampu membeli rokok.


Gambar pada kotak Rokok



Biarpun terpampang pelbagai gambar ngeri di kotak-kotak rokok, ianya masih tidak mampu menzahirkan rasa gerun di hati perokok tegar. Gambar ngeri itu sekadar hiasan yang tidak membawa apa-apa makna.

Risiko yang bakal dihadapi perokok;

  • Kehilangan vitamin dan mineral terutama kalsium (risiko tulang rapuh)
  • Deria hidung yang kurang sensitif
  • Gigi Rosak
  • Antibodi badan yang lemah, mengurangkan keberkesanan ubat dan ini menyebabkan proses pemulihan mengambil masa yang lama
  • Keupayaan dan keinginan seksual yang berkurangan
  • Emosi, mental dan fizikal lebih mudah terganggu
  • Ulser perut
  • Kanser mulut
  • Kanser paru-paru
  • Penyakit Jantung



Itu hanya sebahagian sahaja risiko yang bakal mereka perolehi. Mereka sebenarnya bukan sahaja membahayakan nyawa anda, tetapi turut merisikokan orang sekeliling mereka dengan pelbagai penyakit berbahaya.

DAH CUBA BERHENTI, TAPI TAK BERJAYA

Ini NORMAL, rokok sudah sebati dengan diri mereka, selagi belum mendapat sakit angkara rokok. "Apa ada hal". Harga rokok naik mencanak, sanggup beli rokok murah, janji melepaskan ketagih.

Pada awal pembabitan merokok, tanyalah mana-mana perokok rasa payau .. pahit... bukan best pun rokok tu. Tapi mungkin atas pengaruh kawan-kawan, ego sendiri, tak merokok tak MACHO la beb.

Pahit pun hisap gak, lama-lama dah sebati. Pahit atau payau tu dah bertukar menjadi laaayyyaaannn jer.. sampai tak boleh hidup tanpa rokok.

Jadi... apa strategi kita? Biar mereka kembali merasai rokok tu payau.. pahit. Ada ke produk boleh buat perokok feel cenggitu.
.
JAWAPANNYA >>>> VIVIX SHAKLEE


Bagaimana Vivix Membantu MEREKA Berhenti Merokok


Struktur DNA seorang perokok telah tercemar dengan NIKOTIN. DNA yang dicemari nikotin inilah yang menyebabkan mereka sukar untuk berhenti merokok.

Vivix membantu mereka dengan cara membuang nikotin yang ada pada DNA anda. DNA yang tercemar akan dipulihkan dan dimurnikan semula apabila nikotin yang melekat padanya ditanggalkan.

Hasilnya, DNA akan kembali kepada keadaan asal,yang menyebabkan perokok mengalami :


  • Rasa pahit dan busuk bila merokok
  • Rasa semput dan sesak nafas apabila merokok

Akhirnya, mereka akan meninggalkan tabiat merokok ini dengan sendiri.


TESTIMONI VIVIX MEMBANTU PEROKOK MENINGGALKAN ROKOK TANPA PAKSAAN








SUAMI SAYA TAK PERCAYA SUPPLEMEN NI

Nama pun strategi, tak payah mention dulu untuk berhenti merokok. Sebab Vivix ni akan banyak membantu dari segi kesihatan, bagitahu UBAT KUAT pun okay... hihihihihi. tAPI.. MEMANG BETUL PUN MEMBANTU DALAM HUBUNGAN INTIM SUAMI ISTERI.

Vivix ni dalam bentuk cecair, boleh diminum sesudu sehari atau sesudu vivix dan dicampur dengan secawan air... ala-ala jus Ribena tu.



Bagaimana ingin mendapatkan Vivix?

Cara 1 >>> Anda boleh terus klik ke Vivix ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan khidmat Citylink atau Gdex ke alamat yang anda berikan. Penghantaran mengambil masa 2 - 4 hari.

Cara 2 >>> Hubungi saya Liza 0192432683 untuk mendapatkan konsultasi set kesihatan mana yang paling tepat untuk anda berserta konsultasi cara pengambilan yang betul dan tips-tips kesihatan lain apabila membuat pembelian dengan saya.

FB : Lieza Zaleeya

IG : @butiksihatbalakong

Page : Cakna Badan Kita

HP : www.wasap.my/60192432683

0 comments:

Catat Ulasan