Home » » Tips Tulang Retak Sembuh Dalam 4 Hari

Tips Tulang Retak Sembuh Dalam 4 Hari

MASALAH TULANG RETAK 

Masalah tulang retak atau patah berlaku apabila daya yang dikenakan terhadap tulang lebih kuat daripada tulang kesanggupannya. Ini mengganggu struktur dan kekuatan tulang, dan membawa kepada kesakitan, kehilangan fungsi dan kadang-kadang pendarahan dan kecederaan di sekitar tapak.
Tulang adalah sejenis tisu perantara, diperkukuh dengan sel-sel kalsium dan tulang. Tulang mempunyai pusat yang lebih lembut, yang dipanggil sum-sum, di mana sel-sel darah dibuat. Fungsi utama rangka tulang ialah menyokong badan kita, membolehkan pergerakan dan melindungi organ-organ dalaman kita.

JENIS KERETAKAN TULANG

Terdapat beberapa jenis keretakan tulang. Ada yang lebih teruk daripada yang lain, bergantung kepada kekuatan dan arah daya, tulang tertentu yang terlibat, dan umur orang itu dan kesihatan umum. keretakan tulang biasa termasuk pergelangan tangan, pergelangan kaki dan pinggul. keretakan pinggul berlaku paling kerap dalam orang yang lebih tua. Patah tulang mengambil masa 4-8 minggu untuk sembuh, bergantung kepada umur dan kesihatan orang itu dan jenis rehat.

PUNCA KERETAKAN TULANG

Punca keretakan tulang boleh termasuk kejadian trauma seperti kecederaan sukan, kemalangan kenderaan dan jatuh. Keadaan seperti osteoporosis dan beberapa jenis kanser yang menyebabkan tulang patah dengan lebih mudah, iaitu walaupun trauma kecil dan jatuh boleh menjadi serius.

TANDA-TANDA PATAH TULANG

Patah adalah berbeza daripada kecederaan lain untuk tulang seperti kehelan, walaupun dalam beberapa kes ia boleh menjadi sukar untuk memberitahu mereka selain. Kadang-kadang, seseorang boleh mempunyai lebih daripada satu jenis kecederaan. Jika ragu-ragu, merawat kecederaan itu seolah-olah ia adalah keretakan. Tanda-tanda patah tulang bergantung pada tulang tertentu dan keterukan kecederaan, tetapi mungkin termasuklah  sakit,bengkak,lebam, cacat, dan ketidakupayaan untuk menggunakan anggota badan.

KOMPLIKASI PATAH TULANG

Masalah lain yang disebabkan oleh patah tulang boleh termasuk:

  • Kehilangan darah - tulang mempunyai bekalan darah yang kaya. Satu patah buruk boleh membuat anda kehilangan sejumlah besar darah
  • Kecederaan kepada organ-organ, tisu atau struktur di sekitarnya - contohnya otak boleh rosak oleh keretakan tengkorak. organ dada boleh tercedera jika retak tulang rusuk
  • Pertumbuhan tulang terbantut  - jika tulang panjang kanak-kanak pecah berhampiran dengan sendi di mana plat pertumbuhan dijumpai.
Masalah Tulang Retak & Patah

PERTOLONGAN CEMAS PATAH TULANG

Menggerakkan tulang yang patah boleh meningkatkan kesakitan dan pendarahan dan boleh merosakkan tisu sekitar kecederaan. Ini boleh membawa kepada komplikasi dalam pembaikan dan penyembuhan kecederaan di kemudian hari.

Pertolongan cemas untuk tulang patah adalah dengan menghadkan pergerakan kawasan yang cedera. Splin boleh digunakan untuk ini. Mengawal sebarang pendarahan luaran. rehat rumit di mana anggota badan yang sangat teruk mungkin perlu diselaraskan semula sebelum splinting - hanya paramedik atau kakitangan perubatan perlu melakukan ini.

Patah kepala atau badan seperti tengkorak, tulang rusuk dan pelvis semua adalah serius dan perlu diuruskan oleh paramedik. Jika anda mengesyaki patah tulang, anda perlu:
  • Pastikan orang yang masih - tidak memindahkan mereka kecuali ada bahaya serta-merta, terutamanya jika anda patah suspek tengkorak, tulang belakang, tulang rusuk, pelvis atau kaki atas
  • Hentikan pendarahan dengan menekan tegas di laman web ini dengan berpakaian yang bersih. Jika tulang yang menonjol, memohon tekanan di sekitar pinggir luka
  • Jika pendarahan dikawal, menjaga luka ditutup dengan berpakaian yang bersih
  • Jangan sekali-kali cuba untuk meluruskan tulang yang patah

Untuk patah anggota badan :

  • memberikan sokongan dan keselesaan seperti bantal di bawah kaki yang lebih rendah atau lengan. Walau bagaimanapun, tidak menyebabkan kesakitan lanjut atau pergerakan yang tidak perlu tulang patah
  • Menggunakan anduh untuk menyokong lengan atau tulang patah, di ampuh dengan splin
  • Splin tidak perlu secara profesional dihasilkan. Barang-barang seperti papan kayu dan majalah dilipat boleh bekerja untuk beberapa keretakan. Anda perlu melumpuhkan anggota badan atas dan di bawah patah
  • Menggunakan paket sejuk untuk mengurangkan bengkak dan kesakitan
  • Menahan orang itu daripada makan atau minum apa-apa sehingga mereka dilihat oleh doktor, dalam kes mereka akan memerlukan pembedahan
  • Dalam keadaan kecemasan, hubungi ambulans segera.
MINUM VIVIX HILANG RASA SAKIT SEBAB TULANG RETAK

Ziela nak kongsikan pengalaman tragis Ziela dengan Vivix.

Pada Februari 2016 , kami buat keputusan nak hijrah ke Ampang. Jadi masa sibuk nak packing barang nak pindah. Ziela masuk dalam bilik, sebab nak keluarkan baju dalam bilik. Sebab anak tengah tidur masa tu Ziela tak on lampu.

Dalam gelap, tarik kotak. Tiba-tiba kaki rasa kebas. Rupanya bola bowling suami yang berat tu jatuh atas kaki. Ya Allah. Sakit sangattt. Allah saje tau. Menangis tengok. Tiba-tiba kaki membengkak. Dalam keadaan sakit heret kaki keluar. Tunjuk kat suami. Sambil menangis cakap. "Bang kaki sayang cacat dah.. Tulang retak patah dah" sambil menangis.

Mintak suami ambikkan botol Vivix dan Herbal Blend. Picit sebanyak nya Herbal Blend atas kaki. Dan terus minum Vivix tanpa sukatan. Malam tu tak boleh tidur. Sebab malam kan sejuk. Angin masuk banyak sebab bengkak. Menangis sambil tidur. Sebab berdenyut. 2-3 hari solat sambil duduk, tak boleh pakai kasut, kaki bengkak sentuh kain pun ngilu.

Alhamdulillah selepas hari ke-4 kami pindah. Punggah barang, saya dah rasa 95% hilang rasa sakit. Cuma bila tekan. Masih rasa la. Dan dapat rasa tulang tak ditempatnya. Dan harini, dah masuk bulan ke 10. Ziela nak bgtau. Alhamdulillah Ziela tak cacat. Tak tempang. Dengan habiskan sebotol Vivix dalam masa seminggu. Dan maintain vitamin kesihatan lain.


Testimoni Puan Ziela


Bagaimana ingin mendapatkan Vivix?

Cara 1 👉🏻 Anda boleh terus klik ke Vivix ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan khidmat  Citylink atau Gdex ke alamat yang anda berikan. Penghantaran mengambil masa 2 - 4 hari.

Cara 2 👉🏻 Hubungi saya Liza 0192432683 untuk mendapatkan konsultasi set kesihatan mana yang paling tepat untuk anda berserta konsultasi cara pengambilan yang betul dan tips-tips kesihatan lain apabila membuat pembelian dengan saya.

FB : Lieza Zaleeya
IG : @butiksihatbalakong
Page : Cakna Badan Kita
HP : 0192432683

4 comments:

  1. kita pon rasa ade tulang retak kat kaki pastu makan oste skang so far dah ok

    BalasPadam
  2. kaki bengkak kene hempap motor dan rasa berdenyut denyut .. sakit tk boleh tahan .. nak berjalan pon tak mampu .. ade tak cara ubat kampung yg cpat sembuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pergi hospital xray ke? Sy pun bulan lepas kena hempap motor. Nak bangun tak boleh sbb kaki jejak rasa skit. Bawa g hospital Dr xray kaki patah bahgian buku lali. Mggu depan xray lagi. Skrg dah 5mggu 3hari.

      Padam