Home » » Kesan Kemasukan Pekerja Asing

Kesan Kemasukan Pekerja Asing

Saya salah seorang Ketua Jabatan(HOD) yang agak terkesan kerana bakal kehilangan dua pekerja asing yang banyak menabur bakti dan tenaga membantu saya mengendalikan Jabatan yang saya ketuai.

Mungkin bagi sesetengah orang memandang saya sebagai orang Malaysia yang terlalu mengagungkan pekerja asing kerana rata-rata rakyat Malaysia tidak menyenangi kehadiran mereka yang datang mencari rezeki di bumi bertuah ini.

Anti Pekerja Asing

Ya, tidak saya nafikan terdapatnya pendatang asing yang melakukan jenayah di Negara ini yang sekaligus menambahkan rasa benci rakyat Malaysia kepada pekerja asing. Tetapi jika difikir secara rasional, tidak semua pekerja asing itu jahat. Lihat saja sector pembinaan, perladangan, perkilangan, malah pembantu kedai makan semuanya dipelopori pekerja asing.

Di mana perginya tenaga kerja dari kalangan rakyat Malaysia? Hmmm… mungkin sebagai taraf Negara yang meningkat maju, rakyat Malaysia tidak layak memegang jawatan pekerja am, operator kilang, mahupun buruh binaan. Mungkinkah? Tepuk dada tanya selera.

Demi Sesuap Nasi

Pengalaman saya bekerja bersama warga asing seperti Myanmar, Nepal, Bangladesh memaksa saya membuat rumusan sendiri. Pekerja asing tidak pernah memilih kerja, berilah tugas berat mahupun kotor mereka berbesar hati melakukannya tanpa rungutan demi sesuap nasi. Sumbangan mereka agak besar untuk melancarkan semua kerja yang diarahkan.

Jabatan saya misalnya, jika dahulu mempunyai enam pekerja, dua daripadanya pekerja tempatan, dan selebihnya pekerja asing daripada Myanmar. Sebelum saya teruskan, saya mohon  maaf andai tulisan ini mengguris hati, tapi ini kebenarannya. Rekod kedatangan dua pekerja tempatan tadi, amat mendukacitakan. Cuti kecemasan, cuti sakit adalah sms yang biasa saya terima di pagi Isnin atau Jumaat daripada dua pekerja saya ini.

Ketua Pilih Kasih


Ikutkan hilang sabar, dan pertimbangan luar kawalan, ingin sahaja saya memecat mereka lebih awal. Tetapi bila fikirkan mereka rakyat tempatan sudah pasti sebaik mungkin saya ingin menjaga kebajikan mereka dengan harapan, mereka boleh membina kerjaya berdasarkan pengalaman di masa hadapan. Saya HOD yang berat sebelah? Mungkin, kerana terlalu ingin mempertahankan pekerja tempatan

Kualiti kerja? Sesuatu yang harus dipuji, pekerja asing lebih teliti dan mengikut prosedur serta arahan yang diberikan. Bukanlah langsung tidak melakukan kesilapan,tetapi kesilapan biasa yang masih dalam kawalan. Mungkin juga, mereka bimbang kehilangan pekerjaan atau mungkin takut dengan saya. Hahahahaha… hanya yang mengenali saya dan pernah berkerja dengan saya terpaksa wmengakui dalam soal kerja saya agak garang tetapi tetap baik hati. (masuk lif tekan sendiri)

Desakan Hidup


Kerja kotor, berat dan perlu bekerja lebih masa? Mereka tidak pernah merungut, malah bagaikan tidak kisah. Saya pula yang mula berasa kasihan dan tidak sanggup melihat betapa susah payahnya mereka jika dibandingkan dengan gaji yang mereka terima. Letaklah pekerja tempatan dalam jabatan saya, saya berani bertaruh paling lama seminggu, lepas tu mula bagi alasan macam-macam untuk berhenti. Ada juga yang tidak muncul-muncul selepas sehari bekerja.

Pekerja Tempatan Manja?


Setiap enam bulan, apabila diberikan borang “Worker Evaluation Performance” oleh Jabatan sumber manusia (HR) sedaya mungkin saya cuba menyeimbangkan point pekerja asing dan pekerja tempatan agar tidak menampakkan kera di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan. Agar kenaikan gaji mahupun apa-apa inisiatif yang bakal diberikan syarikat seimbang. 

Tetapi sejauh mana saya mampu mempertahankan mereka, dan ternyata percaturan saya silap, saya merosakkan mereka. Mereka terus manja, pantang di tegur tentang kerja, mula merajuk. Kesilapan yang  sudah terlewat untuk saya kesali.

Andai bekas pekerja saya membaca coretan ini, saya mohon maaf. Walau di mana anda berada saya doakan anda terus maju jaya, kerana saya yakin kebolehan yang anda miliki untuk berjaya suatu hari nanti.

Erti Sebuah Kehilangan


Terlalu panjang coretan ini, biarpun pada awalnya ingin saya coretkan betapa saya merasai kehilangan dua pekerja asing di jabatan saya, hmmm.. pekerja  feberet saya. Mereka akan kembali ke Negara asal, setelah lapan tahun menabur keringat di Malaysia.

Naing Lin Zaw


Bagaikan hilang kedua-dua belah tangan saya, kerana mereka harapan saya, mereka pembantu peribadi saya yang hebat , mereka juga sahabat saya yang sentiasa setia bersama saya, mereka ….. sukar diluahkan betapa rawan hati ini, saat semakin hampir untuk mereka meninggalkan saya dan Malaysia.

Saya tidak ada kuasa untuk menghalang mahupun tidak membenarkan mereka pulang ke Negara asal mereka biarpun berat hati saya menurunkan tandatangan tanda persetujuan mereka menamatkan kontrak dengan syarikat . Siapa saya untuk mencorak hidup mereka, menghalang mereka berada di samping keluarga, berumahtangga dan membina kerjaya di Negara asal mereka.

Patah Tumbuh Hilang Berganti

Benar, patah tumbuh hilang berganti, tetapi tidak akan sama, lima tahun bersama saya mengharungi saat suka duka demi mencari rezeki di bawah bumbung yang sama. Andai dicoretkan tujuh hari tujuh malam pun belum tentu boleh saya huraikan jasa mereka satu persatu.

Thant Zin Mynt


Hanya Allah yang tahu perasaan saya saat ini, coretan ini saya dedikasikan untuk mereka, Naing Lin Zaw dan Thant Zin Mynt. Saya doakan anda berdua berjaya dan berbahagia di samping keluarga anda di Myanmar.

Besar harapan saya, agar anda tidak melupakan saya, kenang yang baik-baik tentang saya, time saya mengamuk sila lupakan, time tu belum consume B complex, cepat naik angin. Hihihihihi..Anda berdua salah satu kenangan terindah dalam kerjaya dan hidup saya. Selamat berjaya.

Nota : Walaupun mereka fasih berbahasa melayu, tetapi saya tahu mereka tidak boleh membaca dengan lancar dan memahami coretan ini. Ini sekadar luahan hati saya.


SID yang ceria
Lieza 0192432683


2 comments:

  1. Saya plak yg sedih kak..
    Best sangat keje ngan dorg..
    Memanh bagus sgt dorg keje.. suruhhhhhhh ape pun mereka buat..
    Dorang memang terbaik..
    Jd translator utk kwn yg lain pun dorg laaa... :'(

    BalasPadam
  2. hmmm... betul la tu, sampai hari ni akak lom dapat replacement... pengalaman bukan boleh di beli....

    BalasPadam