Home » , , , » Tips Hilangkan Ketagihan Merokok Selama-lamanya

Tips Hilangkan Ketagihan Merokok Selama-lamanya

Azman baru berusia 31 tahun. Pada hari ini dia sudah wajib untuk memakan ubat pencair darah iaitu ‘warfarin' dan juga ubat untuk membetulkan ritma jantungnya iaitu ‘amiodarone’.

Ritma jantung manusia selalunya berbunyi ‘Lub dub’ dan berlaku pada selang masa yang sama. Tetapi bagi jantung Azman ritmanya mudah berubah-ubah. Sekejap laju sekejap lambat. Menunjukkan pencetus maklumat yang memulakan pengecutan otot jantung mempunyai masalah.

Masalah ini dipanggil sebagai ‘atrial fibrillation’. Ingin saya bagi tahu, dalam atrial fibrillation, ruang atas jantung yang dikenali sebagai ‘atrium’ tidak boleh mengepam darah secara efisien ke ruang bawah iaitu ventrikel. Ini menyebabkan darah boleh membeku dan bergumpal di dalam bahagian atrium dan gumpalan itu boleh dipam masuk ke dalam otak.

Gumpalan darah yang memasuki otak akan menyekat pengedaran darah ke otak dan menyebabkan kelumpuhan pada anggota badan. Inilah yg dikenali sebagai strok

Maka, doktor mewajibkan Azman untuk mengambil ubat pencair darah 'warfarin' supaya darahnya itu tidak bergumpal

Dulu Azman seorang yang aktif. Selalu bermain bola sepak. Selalu bermain badminton. Lompat sana. Lompat sini. Naik bukit. Naik gunung. Tetapi hari ini, Azman mengelakkkan semua sukan tersebut. Katanya jika dia aktif siket, jantungnya akan berdenyut laju. Kadang-kadang mengganggu pernafasan dia.



Semua orang pelik dengan Azman, dan satu kepelikan lagi adalah dia sudah berhenti merokok. Dulu rokok gudang garam menjadi pilihan. Wajib merokok dalam 2 kotak sehari. Satu kotak ada 16 batang. Harganya lebih kurang RM 4 ringgit. Tidak mempunyai gambar yang menakutkan seperti kanser tekak, paru-paru hitam, kanser paru-paru mahupun keguguran bayi. Ini merupakan rokok seludup yang dibawa daripada Indonesia. Banyak dijual dikedai runcit diluar sana. Tidak ditayang dikaunter seperti rokok-rokok yang bercukai.

Manakala rokok yang bercukai selalunya mesti mahal. Lebih kurang RM 17 lebih. Ada gambar-gambar yang meloyakan perokok. Wajib mempunyai bilangan 20 batang. Ini barulah rokok yang dicukai iaitu agenda kerajaan untuk mendapatkan duit rakyat, bilang Azman dalam hati sebelum ini.

Tetapi semuanya sudah terlambat. Azman telah mengalami komplikasi daripada merokok.

Teringat satu hari ketika mana dia sedang hisap rokok selepas menghabiskan roti canai sekeping. Tiba satu perasaan berat menghimpit dadanya. Perasaan sakit yang sangat melampau. Sehingga hendak menarik nafas pun tersekat-sekat. Satu je yang dia ingat waktu itu, adakah waktu ini aku akan meninggalkan dunia.

Peluh mula mencucuri badan. Pandangan matanya kabur-kabur tanda hendak pengsan. Azman memegang dada dan muka berkerut tanda menahan kesakitan yang amat. Seolah-olah inilah rasa sakaratul maut yg ingin menarik nyawa daripada badannya.



Azman dibawa kejabatan kecemasan. Electrocardiogram iaitu mesin yang dapat melihat keadaan arus elektrik jantung digunakan. Dengan hanya melihat graf yang keluar daripada mesin itu, doktor tahu yang dia sedang mengalami serangan sakit jantung. Segmen ST yang meningkat tinggi pada rod V1 sampiai rod V6 menunjukkan serangan jantung berlaku pada bahagian hadapan jantung. Ia disebabkan pembekuan darah yang menyumbati salur darah pada jantung

Malangnya Azman duduk di Kampung. Hospital yg dia mampu pergi adalah hospital daerah. Doktor hanya mampu memberi Streptokinase iaitu ubat untuk mencairkan pembekuan darah yang menyumbati saluran darah di jantung. Sedangkan rawatan yg paling berkesan untuk pesakit seperti ini adalah 'percutaneous coronary intervention'. Iaitu satu tiub dimasukkan ke dalam salur darah jantung supaya pembekuan darah tersebut dapat dihilangkan dgn cepat dan tepat. Rawatan ini hanya boleh diberikan oleh hospital yang mempunyai pakar jantung sahaja.

Selepas beberapa jam sakit dada Azman semakin pulih. Tetapi ECG menunjukkan Azman mempunyai ritma jantung yang tidak sekata iaitu komplikasi daripada serangan jantung yang dia alami sebentar tadi.



Hari ini Azman baru berusia 31 tahun. Pada hari ini dia sudah wajib untuk memakan ubat pencair darah iaitu ‘warfarin' dan juga ubat untuk membetulkan ritma jantungnya iaitu ‘amiodarone’.

Hanya semata-mata kerana dia MEROKOK.

Dah banyak testimonials yang dikongsikan tentang kejayaan berhenti merokok dgn Vivix kan... Persoalannya, macamana Vivix ni boleh hilangkan ketagihan merokok?


1. Vivix men-detox-kan nikotin dari dalam darah, organ, otak, etc. Bila nikotin dah takde, rasa ketagih nak nikotin pun hilang.

Lidah berasa pahit



2. Orang merokok merasakan satu 'feeling' bila dia isap rokok. Sebab tu bila dia berhenti hisap rokok, otak dia rasa lain macam & memanggil2 utk dia hisap rokok balik bagi mendapatkan semula 'feeling' tu. Vivix boleh memberikan 'feeling' tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.


3. Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdrawal ni teruk juga. sebab tu ramai orang yg berhenti merokok tiba-tiba, dia kena macam-macam penyakit. senang cakap, badan 'terkejut' dgn keadaan yang dia tak biasa (takde sumber nikotin). Insya-Allah dgn Vivix boleh meredakan kejutan tu.

100% Bebas dari Rokok


Sebaiknya Vivix diambil bersama dgn DTX Complex utk detox segala benda yg ada dalam organ dalaman terutama hati.

Bagaimana ingin mendapatkan Vivix?

Cara 1 >>> Anda boleh terus klik ke Vivix ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan khidmat  Citylink atau Gdex ke alamat yang anda berikan. Penghantaran mengambil masa 2 - 4 hari.



Cara 2 >>> Hubungi saya Liza 0192432683 untuk mendapatkan konsultasi set kesihatan mana yang paling tepat untuk anda berserta konsultasi cara pengambilan yang betul dan tips-tips kesihatan lain apabila membuat pembelian dengan saya.

FB : Lieza Zaleeya
IG : @butiksihatgojes
Page : Cakna Badan Kita
HP : www.wasap.my/60192432683

0 comments:

Catat Ulasan