Home » » Darah Nifas Tak Keluar Habis Punca Meroyan

Darah Nifas Tak Keluar Habis Punca Meroyan

Sekiranya darah bantal tidak keluar dengan sempurna, bahagian sulit akan berbau busuk.
Bau itu tidak dapat diatasi walaupun dicuci dengan apa cara sekalipun. Ini kerana darah busuk yang berbau seperti bangkai masih tertinggal dan melekat atau tersangkut seperti ketulan kecil atau besar di dalam lapisan tisu rahim (endometrium).

Keadaan tersebut mungkin menjadi punca pengeluaran haid yang tidak teratur atau tidak lawas. Bahkan, sekiranya berlarutan sepanjang tempoh pantang bersalin, darah nifas yang tidak habis keluar itu akan menjadi punca sakit kepala, kemurungan dan seterusnya membawa kepada sakit angin meroyan.


Angun kotor dari rahim "mother's blues" boleh menyebabkan pening dan pitam


Bagaimana Set Bersalin ohsem daripada Shaklee boleh membantu ibu berpantang menangani masalah darah tidak habis keluar dan sekaligus membantu ibu lebih sihat bertenaga dan nyah jauh-jauh meroyan sepanjang berpantang?

1. VIVIX
Berdasarkan pengalaman seorang sahabat kak lza yang meminum Vivix semasa pantang. Darah nifas keluar ketulan merah hitam sebesar tauhu. Tanyalah mak-mak kita pasti diaorang cakap bagus itu lah " ibu meroyan " wajib keluar masa pantang. Vivix juga membantu pemulihan luka tidak kira bersalin normal mahupun czer pulih dengan lebih cepat.
 
2. B COMPLEX
Bila dalam pantang, ibu-ibu memang senang stress, dengan badan yang masih belum sihat sepenuhnya, baby kerap bangun menyusu, kerap menangis. Malam pula tidak cukup tidur, dapat pula baby yang memang nak berpeluk dengan ibu, pantang letak menangis.huhuhuhu.. mahunya ibu tidak stress. Di sini, consume Vitamin B complex sangat membantu. Vitamin B5~Asid Pantothenic memainkan peranan yang penting dalam melegakan tekanan/ stress. 
Menurut University of Maryland Medical Center. Vitamin B kompleks boleh membantu memulihkan kelenjar adrenal daripada stress.

Kerap menangis punca ibu stress, kurang rehat


3. OSTEMATRIX
Semua tahu kan, kalsium penting untuk relakskan otot kita, bila stress otot saraf menegang. Sebab itu Ostematrix penting ketika berpantang.
Antara fungsi Ostematrix adalah :-
Meringankan stress- ianya membantu mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, menggalakkan tidur yang selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Ia juga membantu memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
Selain untuk stress, OSTEMATRIX bagus untuk sembelit. Kalau nak membuang pun terseksa, nak teran lebih-lebih bimbang koyakan pada jahitan, silap-silap sembelit pun boleh jadi punca meroyan tau.

4. Vitamin C
Cerita pasal luka jahitan tidak kira bersalin normal atau pembedahan, ouuucchh ngilu. Siapa yang taknak  luka cepat sembuh kan? Selagi luka tak pulih, selagi tu lah kita susah hati, pergerakan lebih terbatas. Maunya tak stress.
Di sini vitamin C memainkan peranan penting
- Vitamin C membantu membaik pulih sel tisu yang telah rosak selepas bersalin.
- Bertindak merangsang pembentukan kolagen untuk mencantikkan kulit.
- Selain itu, pengambilan vitamin ini penting untuk meningkatkan tahap imunisasi, mengelakkan ibu daripada terkena jangkitan demam dan selesema. Kalau ibu tidak sihat, berjangkit kat bayi... lagi ibu stress. huhuhuhu

Sistem imun ibu perlu ditingkatkan agar tidak mudah dijangkiti virus demam 



5. Vitalea
Sewaktu proses melahirkan, kita akan kehilangan banyak darah. Jadi masa berpantang adalah masa untuk pulihkan darah yang hilang. kena makan benda yang berkhasiat, cukup zat . Kalau darah tak cukup mula la pening, nak muntah, loya dan nak pitam.
Zat Besi sangat diperlukan oleh tubuh bagi menghasilkan sel darah merah, bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran- Ibu-ibu yang kekurangan vitamin ini akan kelihatan pucat, letih dan tidak bermaya. Vitalea ni bagus mengelakkan si ibu berasa letih dan kelesuan yang berpanjangan.

6. ESP
Protein pula membantu proses membina semula tisu tisu yang rosak. Ramai yang tidak tahu, pengambilan protein yang mencukupi dengan asid amino yang lengkap membantu dalam penghasilan kulit yang cantik, rambut yang sihat kuku yang elok serta penghasilan susu ibu dengan kadar lebih cepat dan anak akan kenyang bila menyusu dan tidak meragam. Jadi bila anak kenyang, susu cukup kita pun dapat tidur lena, dapat berehat , memanjakan diri semasa berpantang.

Ibu harus sentiasa dalam keadaan tenang 


7. Alfalfa
Membuang angin dalam badan, memulihkan urat selepas bersalin, milk booster, buang toksin dan yang paling win "perapat"

Set berpantang lengkap ini paling TERBAIK membantu ibu berpantang sihat dalaman dan luaran.

Meroyan bukan benda atau perkara main-main, jika tidak dikawal , dijaga dari dalaman ianya akan membawa bahaya. Contoh terbaru kes ibu mengelar bayinya yang beusia dua bulan. Tragis dan menggemparkan negara.

Sebagai ibu, kita sudah berkorban 9 bulan mengandung, berbelas jam dalam bilik bersalin, menahan sakit contraction, sakit kena gunting, kena jahit, kena selok, isssshhh... macam-macamlah. Jadi kita sebenarnya memang layak untuk mendapat set berpantang terbaik daripada Shaklee.

Jika kita berkira dengan kesihatan sendiri, badan sendiri, siapa lagi yang nak jaga badan kita? Badan nak pakai lama sayang oooiii... biar anak ramai, yang penting badan maintain vogue.

Testimoni Berpantang dengan Shaklee

Ramai confuse, berpantang atau tidak, sihat dan cergas

Selain luka cepat sembuh, turut mendapat kembali berat badan ideal

Bila badan cergas, InshaAllah ibu dapat melalui tempoh berpantang dengan tenang


Teruja nak dapatkan Set Berpantang Shaklee, klik Set Berpantang Terbaik untuk pembelian terus dengan Shaklee, atau whatsapp Liza 0192432683 untuk pembelian dan konsultasi percuma.

0 comments:

Catat Ulasan