Home » » Hampir Botak kerana Rambut Gugur Selepas Pantang Bersalin

Hampir Botak kerana Rambut Gugur Selepas Pantang Bersalin

Rambut gugur selepas pantang bersalin sesuatu yang normal? Ada juga yang kaitkan dengan baby, kononnya kalau baby suka main atau menyembur air liur sendiri maka hampir botak lah ibu nya akibat keguguran rambut. Biasanya para ibu akan mengambil keputusan drastik memotong pendek rambut mereka. Adakah ini membantu mengurangkan rambut gugur?

Ibu-ibu baca dulu entry yang saya bakal tulis ini, dan ibu-ibu akan mendapat jawapan daripada semua persoalan di atas.

Semasa kita hamil, hormon progesteron dan estrogen akan tinggi. Kedua-dua hormon ini menyebabkan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa anagen atau nama ohsemnya fasa pertumbuhan. Sebab itu, wanita masa mengandung lebih cantik berseri seri. rambut pun sihat bersinar sinar.



Punca Utama Keguguran Rambut

  • Apabila kita bersalin, hormon tu akan kembali kepada normal. sebab itu la rambut akan mula gugur.
  • Pemakanan kita di dalam pantang, kita kan terlalu taksub nak kurus cepat. Makan makanan yang kurang nutrisi, dah la tu supplemen pun kita takut nak makan.
  • Proses penuaan wanita berlaku dengan sangat cepat, termasuklah  kulit kepala yang cepat tua berbanding lelaki. Bila proses penuaan ini berlaku dengan cepat, maka proses ini akan menyebabkan liang liang rambut menjadi kosong. Bila liang ni kosong, dan dibiarkan, tanpa dibajai dengan nutrien, macam mana rambut baru nak tumbuh kan?

Cara Mengatasi Rambut Gugur - Wajib makan protien

Apa kena mengena protien dan rambut??  Rambut kita 91% protein, dan terdiri daripada rantaian panjang asid amino. Apabila rambut terdedah dengan cahaya matahari, pencemaran, pastu kita guna shampoo banyak bahan kimia maka rantai asid amino tu akan pecah. sebab tu la rambut putus, rapuh, rosak.


Jadi nak merawat rambut mesti la dari protein yang cukup 9 asid amino. Protein apa yang terbaik dan cukup dengan 9 asid amino yang badan kita perlu , hihihihi tentulah ESP Shaklee. ESP Shaklee memang termasuk dalam Set Berpantang Shaklee tauuu...

Testimoni Pengguna ESP


Jom dapatkan ESP Whatsapp Lieza 0192432683


0 comments:

Catat Ulasan